Spontan roadtrip – hvordan gjorde jeg det?

I og med, at beslutningen om at tage turen fra Las Vegas til New York City blev taget på cirka 30 timer så havde jeg ikke nået at planlægge ret meget. Det vil sige, det eneste jeg sådan set havde besluttet var at jeg ville tage turen “syd på” ad Interstate 40 (og følge Route 66) så langt som det gav mening, fremfor at tage nordpå først, og så kører over Interstate 70 / 80.
Jeg har gennem årene fulgt, og samarbejdet med René Frederiksen (www.renefrederiksen.dk) og Henrik Lange (www.highways-usa.com) som begge har stor erfaring med at køre i USA, så det var helt naturligt at jeg tog fat i dem, og spurgte til råds. Jeg fik gode råd fra begge sider, og det var rart at vide, at jeg kunne spørge til råds, skulle jeg have brug for hjælp.

Særlig fornemt var det, at Henrik Lange stod ‘standby’ hver morgen med daglige beskeder med forslag til ruten og forslag til stop undervejs. Derudover, gav han mig også lov til at prøve to af hans e-guides af. Det kan man vidst kalde, en udvidelse af hans normale VIP-rådgivning.

Highways-USA.com – E-guides og vejledninger til at køre USA (reklamelink)

Mine umiddelbare ønsker for at undgå for megen stress for børnene (læs: mig selv) og for at mindske de helbredsmæssige konsekvenser der kan komme sig af, at sidde længe i samme stilling både for mig selv, men særligt for baby i autostolen, var at jeg ikke ønskede at køre mere end 4-5 timer per dag.

Ideen var at starte ud tidligt på dagen, omkring kl 7 om morgen – og så kører i to-tre timer. Holde et par timers pause et interessant sted, og så kører 1-2 timer mere og ankomme tidligt til hotel hver dag. At jeg så IKKE formåede at komme ud fra hotellerne før kl 11-12 hver dag, er en anden snak.

Desuden blev indflytning i lejligheden, som jeg havde skaffet, forsinket, så jeg tog turen langsommere end planlagt og ændrede også ruten, så jeg efter at have ramt Missouri, kørte lidt sydpå mod Memphis og Knoxville, fremfor yderligere nordpå mod St. Louis, Illinois.

Overnatning
Jeg har et American Express kreditkort, hvor jeg opsamler points til Hilton hoteller og deres partnere. Da jeg startede ud, havde jeg vel point nok til at dække 3-4 overnatninger. Og da Covid raser, har Hilton udvidet deres opsamlingssystem, med dobbelt point og dobbelt bonus nætter, så efter flere betalte overnatninger, havde jeg igen opsparet til nye “gratis” nætter. Desuden, var hotellerne generelt set “billige” set i betragtning af Covid og manglende efterspørgsel. Vi endte med 25 nætter på hoteller, i 14 stater, inden vi kunne flytte ind i vores lejlighed. Samlet set, brugte jeg omkring $1588 + 124.044 Hilton Bonus Points. Til sammenligning kan jeg oplyse, at jeg tog en enkelt overnatning i NYC i november ’19, der kostede mig 70.000 points. Så overnatningerne var “billigt” sluppet alt taget i betragtning.

Amarillo, Texas

Bilen
Min bil er en Toyota Matrix fra 2007, og da jeg startede turen fra Las Vegas var kilometertælleren på 166.788 miles, og da jeg parkerede ved min nye lejlighed i Queens 26 dage senere, havde jeg rundet 170516 miles. Det vil altså sige, 3728 miles, eller knap 6000 kilometer kørt. Det er selvfølgelig mere, end havde jeg taget ruten direkte men pga. de forsinkelser der kom undervejs, blev der kørt mere end planlagt.
Jeg fyldte benzin på 16-17 gange, til en værd af $226.65.

Efter cirka 6000 kilometer får bilen en pause

Mad & drikke
Jeg er på ingen måde interesseret i kulinariske oplevelser, og at rejse under en pandemi og med to børn indbyder ikke ligefrem til restaurantbesøg. Jeg havde klemt en stor køletaske ned, mellem autostolene på bagsædet og den var fyldt op med vand (nogle frosne) og som guldmedlem på hotellerne, fik vi 2 flasker vand per overnatning. Så vi havde faktisk vandt dækket ind, på hele turen. Nogle af hotellerne havde beskedent morgenmads buffet, go-bags eller noget så simpelt som en cerealbar og et stykke frugt. Hvor det var muligt, tog jeg lidt ekstra med til køreturen. Derudover blev det stop ved drive-tru – og ret mange pommes fritter. Vi lever overvejende vegetarisk, så jeg fortæller mig selv at fritter er bedre end burgerkød på fastfood restauranter. Til aftensmad, lavede jeg microownsvenlige måltider såsom ris/bønner/mac & cheese/supper som jeg havde taget med fra Vegas, eller købte i lokale supermarkeder. Og så blev Grubhub / Doordash benyttet (ligesom Just-Eat i DK) når vi var på hoteller der ikke havde microbølgeovn.
Jeg har hele året været i gang med livsstilsændring med bl.a. vægttab og løbetræning så det overraskede mig, at jeg på de knap 4 uger afsted, at jeg kun havde taget 450 gram på. Altså, holdte jeg vægten ret godt til trods for besværlighederne.

Morgenmad på hotellet i Springfield, MO

Rejsebeskrivelser
Jeg vil løbende skrive fortællinger, med billeder fra vores tur, og du kan få besked i din indbakke, når de er publiceret hvis du tilmelder
dig her: Subscribe to I [heart] NY by Email

Hvis du har lyst til at støtte en arbejdsløs tour guide, og kan li’ at læse med så modtager jeg med kyshånd donationer via: Buymeacoffee.com/danishtourguide – Du skal vide, at det varmer mit hjerte og virkelig gør en forskel i hverdagen!

Bl.a. var det donationer herigennem der gjorde, at jeg var i stand til at få nøglerne til min nye lejlighed efter at jeg havde fundet ud af, at jeg var blevet scammet. Det kan du læse mere om i blogindlæggene: Hvordan får man en bolig i NYC – Del 1, Del 2 og Del 3