Staunton, VA til Columbia, MD

208 miles / 335 kilometer fra Virginia til Maryland

Dag 14 – 9 oktober 2020 – Rejsen fra Las Vegas til New York

I dag vågnede vi op på Tru By Hilton i Boone, hvor morgenmaden var en blanding af cornflakes, bagels og frugt og kaffe/te. Juice skulle købes. Vi spiste det i loungen, hvor jeg faldt i snak med en kvinde som lyttede til min historie omkring vores cross-country tur og min frygt for hvad der dog skete med den lejlighed. Frygt, der kun om få dage blev til virkelighed.

Før jeg for alvor kørte fra byen, tog jeg lige forbi en Toyota forhandler, for ville være sikker på, at bilen var fin nok at køre videre med, efter at have fået tabt “plastik coveret” under bilen. Det var den heldigvis. Jeg tog også ind forbi den nærmeste Autozone, og en flink medarbejder “toppede” min olie op.

Prisen for et årskort til national parker er $80. Det er de bedste penge, du kan bruge på en roadtrip (eller som herboende i USA).

I dag skulle jeg benytte mig af mit America the beautiful, årskort til stats og national parker. Det havde jeg købt i starten af året, før coronaen kom ind og spolerede alle forhåbninger om et normalt rejse år. Men heldigt for mig, så var det meget belejligt at have kortet med mig på denne tur.

Vi tog turen gennem The Shenandoah National Park. Parken er genial for folk der gerne vil på vandreture – men knap så genial for mødre med en 4 årig og en 8 måneder baby på tur. Det vi fik ud af turen gennem parken var masser af snuede veje, flot udsigtspunkter, masse sjov snak om naturen og træerne, og et godt og belejligt besøg på et visitor center. Belejligt i den grad, når man rejser med baby. For det var den første – og eneste gang – på vores tre uger tur over USA at baby havde en “puha-uheld” der krævede vask. Og så skete det lige præcist, så det kunne klares ved et besøgscenter. Heldigt, alligevel? 😉

Her fik vi også købt vores souvenir – en magnet – med en fin bjørnefamilie på. Mommy bjørn, Markus bjørn og lille Evelyn bjørn.

Efter flere timer i “skoven”, tog jeg turen mod DC og Baltimore. Vi skulle overnatte på et hotel i byen Columbia, en lille halvtime udenfor Baltimore. En by jeg gerne vil besøge og opleve, men som jeg desværre ikke kunne overskue denne gang. Til gengæld havde vi en god børnevenlig oplevelse ikke så langt derfra. Mere om det i morgen.

Trafikken omkring Washington DC var noget af det mest uhyggelige, jeg har oplevet på turen tværs over landet. Jeg fortrød med det samme, at jeg havde valgt at tage motorvejen. Der var 4-6 spor, masser af myldretidstrafik og vejarbejde. Folk kørte hasarderet og jeg har aldrig været så bange for, at noget skulle gå galt. Heldigvis sov de små, så der kom ingen forstyrrelser fra bagsædet og jeg kunne stille sende en bøn (eller flere) afsted.

Vi ankom til hotellet omkring kl 17, drænet for energi. Maden blev bestil og leveret via Grubhub. Jeg tror slet ikke, jeg har fortalt om Grubhub før … men, det er ligesom Just-eat; en online platform med restauranter i ens område hvor man kan bestille sin mad fra enten til pick-up eller delivery. Man betaler igennem app’en, og kan (og skal i amerikanernes optik) give drikkepenge den vej igennem også. Hvis du vil prøve, kan du få $10 i rabat (og det gør jeg så også) ved at du tilmelder dig via dette link: Grubhub referral